Ulven og hunden – Kaskelot #209
Det store rovdyr ulven er tilbage i Danmark efter næsten 200 års fravær. Det rejser selvfølgelig en masse spørgsmål. Hvad ved vi egentlig om de ulve, som har fundet vej til Danmark? Hvilken livsførelse kan vi forvente, at ulvene vil have? Og ikke mindst spørgsmålet, som optager medierne og en stor del af befolkningen: Skal vi frygte ulven?
I forhold til undervisning er der mange biologiske og tværfaglige temaer, som kan indgå i et forløb om ulven. Udover at ulven er et fascinerende dyr, er den oplagt at bruge til undervisning om fx DNA, biodiversitet, økologi, natursyn og naturforvaltning. Og dertil kommer hele det kulturhistoriske perspektiv. Her er det nærliggende at inddrage ulvens nære slægtning hunden, som fx beskrevet i artiklen Ulven i undervisningen.
Ud over en masse inspiration til spændende elevaktiviteter om ulve og hunde byder dette nummer på en række fagartikler, som belyser den nuværende status på ulveforskningen i Danmark. Endelig kan du læse om, hvordan vores bedste ven hunden tidligere blev brugt som forskningsdyr samt få et overblik over hunden i et kulturhistorisk perspektiv.
Udvalgt indhold:
- Pavlovs hunde – af Aage Kristian Olsen Alstrup & Tobias Wang
- Ulvens genindvandring i Danmark – af Thomas Secher Jensen
- DNA-spor afslører de danske ulve – af Liselotte Wesley Andersen & Magnus J. A. Brandbyge
- Ulvens effekt på økosystemet – af Camilla Fløjgaard & Peter Sunde
- Er ulven farlig? – af Peter Lyhne Højberg
- Menneskets bedste ven – af Katrine Gjerløff
- Ulven i undervisningen – af Martin Sloth Andersen
- Inspirationseftermiddag på Statens Naturhistoriske Museum – af Anne-Mette Høeg Andersen