Insekter – Kaskelot #236
Med dette nummer belyser vi mange aspekter indenfor insekter. Der sættes indledningsvist fokus på insekternes systematik og livsytringer. Biodiversitetsdebatten har på det nærmeste varslet insekternes undergang, hvilket Mette Hesselholt Henne Hansen nuancerer i sin artikel. Insekterne finder så småt vej ind på menukortet og i undervisningen og har givet anledning til en artikel fra Bugging Denmark, og hvor spændende opskrifter med insekter kan inspirere til at gentænke de sædvanlige proteinkilder. Naturvejlederforeningens projekt Krible Krable – flere små forskere i naturen har givet anledning til dels en artikel om Biobliz og Forskellighed og om forskellige metoder til indsamling af insekter. Vi trækker desuden forskningen ind i form af forskerdata.dk med en beskrivelse af, hvorledes elever i biologiundervisningen kan arbejde med autentiske data om insekters udbredelse. Biologiforbundet har desuden udarbejdet øvelsesvejledninger til undersøgelser af bi- og hvepsebrod.
Udvalgt indhold:
- Tilpasset det ekstreme: Høje saltkoncentrationer – af Aage Kristian Olsen Alstrup & Tobias Wang
- En stor mangfoldighed – af Ulla Hjøllund Linderoth
- Insekterne og biodiversitetskrisen – af Mette Hesselholt Henne Hansen
- Brug spiselige insekter i undervisningen – af Kirsten Sterling
- Hvor hører jeg til?: Krible Krable – af Mie Burkal Frederiksen
- Hvor og hvordan finder du smådyrene? – af Lenette Schunk Svendsen
- Forskerdata.dk: Brug forskernes data i din undervisning – af Marie Rathcke Lillemark og Anders P. Tøttrup
- Fremtidens undervisning handler om dybdelæring – af Preben Olund Kirkegaard
- Mikroskopi: se bi- og hvepsebrod – af Brian Ravnborg